zasady dobrego logo

7 zasad, jak zrobić logo, które przykuje uwagę i zapadnie w pamięć

Udostępnij

Facebook LinkedIn Twitter

Szybkość ładowania strony internetowej jest jednym z kluczowych czynników odpowiadających za to, jak dany serwis www jest postrzegany zarówno przez “żywych” odbiorców, jak i algorytmy wyszukiwarek. Tym samym wskaźnik ten odpowiada za poziom użyteczności, pozycjonowanie, jak i samą konwersję.

“15 minut i gotowe” – właśnie tak większość osób wyobraża sobie proces powstawania logotypu. Owszem, jest to możliwe, jeśli do jego stworzenia zatrudnimy amatora lub wykorzystamy dostępne w sieci – automatyczne generatory logotypów. Efekt takiego zabiegu będzie jednak adekwatny do czasu oraz ceny, czyli: kiepska jakość, powtarzalność i brak jakiekolwiek skuteczności.

Jeżeli pragniesz, aby wizytówka Twojej marki była czymś, co przynosi mierzalne efekty i z czego można być dumnym – koniecznie zapoznaj się z treścią tego artykułu. Zawarliśmy w nim 7 głównych zasad tworzenia skutecznych logotypów, które przyciągają uwagę, są zapamiętywalne, a przede wszystkim jednoznacznie kojarzą się z markami, które reprezentują.

Jak zrobić logo? Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakich zasad należy się trzymać, aby stworzyć profesjonalne logo?
  • Jak unikać popularnych błędów powtarzanych przez wielu amatorów?
  • O czym pamiętać, gdy prace nad logo zostaną już zakończone?

Jak zrobić logotyp, który stanie się wizytówką Twojej firmy?

Przed Tobą 7 wskazówek, których zastosowanie sprawi, że Twoja firma zyska jedyne i niepowtarzalne logo. Symbol marki pozwalający na dotarcie do potencjalnych klientów, zbudowanie silnej pozycji, a przede wszystkim – rozwój i generowanie coraz większych zysków.

  1. Upewnij się, że Twoi odbiorcy nie będą mieli żadnych problemów z odczytaniem i interpretacją Twojego logotypu.

W tym obszarze mamy na myśli takie aspekty Twojego logo, jak:

  • Kolor – staraj się ograniczyć liczbę zastosowanych barw do absolutnego minimum. Większość naprawdę rozpoznawalnych marek bazuje na 1 lub 2 kolorach, jednak dla większej swobody przyjmijmy, że granicą, której nie wolno Ci przekraczać są 3.

Ograniczenie użytych kolorów ma jeszcze jedno ważne znaczenie – zwłaszcza, jeśli planujesz produkcję swoich materiałów reklamowych. Naturalnie, chodzi o kwestie finansowe, bo im więcej barw – tym większe koszty 😊.

  • Czcionka – podobnie, jak w powyższym przypadku, mniej znaczy prościej. Dlatego, jeśli w ogóle zajdzie potrzeba wdrożenia do Twojego logotypu części tekstowej – ogranicz ją do 1 lub maksymalnie 2 krojów pisma.

Proste logo to takie, które Twój klient będzie w stanie odrysować z pamięci.

7 zasad dobrego logo

  1. Uniwersalność. Zwróć uwagę czy logotyp Twojej firmy jest czytelny i wszędzie prezentuje się równie dobrze.

Pamiętaj, że poza stroną internetową czy wizytówkami, może przyjmować także mniejsze lub znacznie większe rozmiary, znajdując się chociażby na długopisach, teczkach, plakatach, banerach i wielu innych nośnikach.

Dlatego, w tym miejscu pochyl się nad jego budową oraz stopniem skomplikowania. Zastosowanie detali lub elementów o małych i subtelnych rozmiarach może sprawić, że Twój logotyp po prostu przestanie być widoczny.

Nie zapomnij o stworzeniu księgi znaku, będącej zbiorem zasad dotyczących sposobów wykorzystania logotypu. Więcej na jej temat przeczytasz w artykule: Księga znaku (brand book). Biblia Twojej marki czy kolejny niepotrzebny dokument?

Uniwersalne logo to takie, które z powodzeniem można zastosować, a następnie odczytać z każdego nośnika – od mikroskopijnej kartki, poprzez nadruk na koszulce, na imponujących rozmiarów billboardzie kończąc.

jak zrobić dobry logotyp

  1. Unikalność. Zadbaj, aby Twoje logo było jedyne w swoim rodzaju.

Jasne, możesz się inspirować, ale pod żadnym pozorem nie kopiuj rozwiązań stosowanych przez Twoją konkurencję. Jeśli prowadzisz zakład fryzjerski lub barber shop – z pewnością zechcesz, aby w Twoim logo znalazł się 1 z tych elementów: nożyczki, brzytwa, broda. Jednak uwierz nam – zawsze możesz to zrobić inaczej (lepiej) od swoich rynkowych rywali.

Unikalne logo to takie, które w pierwszej kolejności kojarzy się z Twoją marką oraz jej ofertą, a nie konkurencją.

  1. Ponadczasowość. Dopilnuj, aby firmowy logotyp był zawsze aktualny.

Nie ulegaj branżowym trendom i nie opieraj się na tym, co modne w danej chwili. Logotyp to element, który ma pozostać z Twoją marką przez długi czas (a kto wie, może nawet do końca).

Najbardziej rozpoznawalne marki potrafią nie zmieniać swoich logotypów przez dziesięciolecia. A nawet jeśli to robią – zmiany polegają na delikatnych korektach i upraszczaniu ich identyfikacji (patrz: Coca-Cola, Apple, Pepsi).

Ponadczasowe logo to takie, które pomimo upływu wielu lat, nadal wygląda dobrze i w żaden sposób nie przynosi na myśl skojarzeń z poprzedniej epoki.

ponadczasowe logo

  1. Zapamiętywalność. Spraw, aby odbiorcy nie mogli o nim zapomnieć.

Z pewnością udało Ci się zauważyć, że ten punkt bezpośrednio wynika z czterech pozostałych, jednak jest na tyle ważny, iż postanowiliśmy go wyodrębnić i podkreślić jeszcze raz.

Zapamiętywalne logo to takie, które pomimo upływu czasu oraz wpływu innych czynników zewnętrznych, zawsze będzie przynosiło na myśl jedną i konkretną firmę – Twoją.

jak zaprojektować logo

  1. Unikaj schematów i mitów na temat tworzenia logotypów.

Przez lata, w branży narosło wiele legend dotyczących tego, jak powinien wyglądać logotyp idealny. Od razu uprzedzamy – pomimo, że wielu właścicieli firm, jak i samych designerów do niego dąży – taki po prostu nie istnieje.

Sprawdź, czego NIE MUSI Twoje logo, aby mimo to prezentować się świetnie i być zapamiętywane przez Twoich odbiorców.

  • Twoje logo może, ale wcale nie musi czegoś oznaczać.

Jednym z najczęściej powtarzanych mitów jest ten mówiący, że firmowy logotyp powinien nawiązywać do charakteru działalności Twojej firmy. Wiesz co? Zapomnij o tym!

Jeśli prowadzisz kwiaciarnię, w Twoim logotypie wcale nie musi być kwiatków. A logo Twojej firmy z odzieżą, z pewnością może obyć się bez symbolu ubrania. Twoje logo ma być proste, zapamiętywalne, ale niekoniecznie bezpośrednio mówiące o ofercie firmy.

  • Twoje logo nie musi posiadać symbolu.

Istnieją setki przykładów firm, których logotypy stanowią po prostu ich nazwy. Jeśli nie chcesz – po prostu nie musisz go stosować. W to miejsce zadbaj jedynie o to, aby krój pisma, sposób jego prezentacji czy użyte kolory – były charakterystyczne i jedyne w swoim rodzaju.

  • Twoje logo nie musi podobać się wszystkim.

Grupę najważniejszych odbiorców logotypu stanowią potencjalni klienci, czyli osoby, które są w stanie zapłacić za Twoje produkty bądź usługi. Dlatego odpuść zasięgania opinii u znajomych czy rodziny. Bowiem to nie ich pieniądze zdecydują o “być albo nie być” Twojego przedsiębiorstwa.

  1. Dobre logo to nie wszystko. O czym jeszcze musisz pamiętać?

Gdy praca nad stworzeniem logotypu dobiegnie końca – wiedz, że to dopiero początek drogi związanej z budowaniem Twojej rozpoznawalności.

Na samym początku, zadbaj o aspekty prawne, aby nikt inny nie mógł go wykorzystywać ani kopiować. W tym miejscu radzimy skorzystać z pomocy doświadczonych prawników, którzy przeprowadzą Cię przez cały proces rejestracji znaku towarowego w odpowiednich urzędach.

Gdy to będzie już za Tobą – skup się na odpowiedniej komunikacji, która pozwoli dotrzeć do wybranej grupy odbiorców oraz na stałe zagościć w ich pamięci. W zależności od typu Twojej działalności, rodzaju oferty, jak i planów biznesowych, promocja może przyjąć różne formy i skalę. Ale to już temat na osobny artykuł 😊.

 

Nie wiesz, jak zrobić logotyp? Zatrudnij do tego profesjonalistów!

W Onespark tworzymy logotypy z duszą – spełniające wszystkie z zasad, o których pisaliśmy powyżej. Jeśli chcesz, aby symbolem Twojej marki stał się logotyp, który przemówi do odbiorców i na długo pozostanie w ich pamięci – skontaktuj się z nami.

Dokładnie zbadamy Twoje oczekiwania, przeanalizujemy profile Twoich klientów i dopiero na tej podstawie stworzymy realizacje, które zaskoczą Cię swoją skutecznością.

Rozpocznijmy projekt